X

Pobierz aplikację OvuFriend

Zwiększ szanse na ciążę!
pobierz mam już apkę [X]

PMS a zdrowie psychiczne i jakość życia. Jak sobie radzić z objawami?

Według badań aż 48% kobiet mierzy się z objawami PMS, które mogą obejmować bóle głowy, zmęczenie, drażliwość czy problemy z trawieniem. To nieprzyjemne doświadczenie, które potrafi znacząco wpłynąć na Twoją jakość życia [1]. Warto wiedzieć, czym jest zespół napięcia przedmiesiączkowego i jak możesz sobie z nim radzić, aby cieszyć się pełnią życia przez cały miesiąc. 
 
PMS często jest kojarzony głównie z objawami fizycznymi, takimi jak ból brzucha czy wzdęcia. Jednak coraz więcej badań wskazuje, że ma on istotny wpływ również na zdrowie psychiczne kobiet. Dlatego ważne są: zrozumienie związku między PMS a nastrojem i kondycją psychiczną oraz nauka skutecznych strategii radzenia sobie z emocjonalnymi skutkami choroby.
 

Objawy PMS

 
Objawy fizyczne PMS to m.in. wspomniane już bóle głowy, zmęczenie, obrzęk piersi, bóle mięśni oraz zaburzenia trawienia. Natomiast te emocjonalne to np. drażliwość, smutek, złość, lęk, a nawet depresja. Oba rodzaje symptomów potrafią znacznie utrudnić codzienne funkcjonowanie.

W czasie PMS drastycznemu spadkowi ulegają samoocena i pewność siebie, co może prowadzić do wielu wątpliwości i niepokoju [2]. Kobiety doświadczające silnych objawów psychicznych często opisują siebie jako osoby, które mają dwie odrębne tożsamości. W okresie przedmiesiączkowym czują się kimś zupełnie innym niż w dniach po rozpoczęciu miesiączki [2]. Niekiedy mają trudności z rozróżnieniem, do której z dwóch tożsamości pasuje konkretne zachowanie. Ich partnerzy mogą być zdezorientowani, nazywając swoje partnerki „obcymi" i tęskniąc za ich prawdziwą i znajomą „twarzą”.
 

 

Wpływ na relacje społeczne i potrzeba wsparcia


Badania wykazują, że kobiety dotknięte PMS często odczuwają zakłócenie tożsamości i trudności w relacjach społecznych. Spektrum tych objawów może być różne - od utrzymującego się niepokoju, nawet po myśli samobójcze. [2]. Takich stanów nie można lekceważyć - jeśli kiedykolwiek trafisz na lekarza, ktory zbagatelizuje Twoje objawy, staraj się znaleźć innego, o szerszych kompetencjach i przekrojowym podejściu do zdrowia.
 
Wsparcie lekarza jest kluczowe zarówno w leczeniu objawów fizycznych, jak i psychicznych. Kompetentnych specjalistów znajdziesz wśród lekarzy ginekologów, psychiatrów i psychologów. 
 

PMS - diagnoza i leczenie 

Proces diagnozowania PMS jest sporym wyzwaniem, ponieważ objawy są różnorodne i mogą mieć wiele stopni nasilenia. Nie ma jednego testu na PMS, dlatego lekarz stawia diagnozę na podstawie analizy historii objawów oraz ich wpływu na codzienne życie pacjentki [3].


W leczeniu PMS stosuje się zarówno podejścia farmakologiczne, jak i niemedyczne. Ćwiczenia fizyczne, zdrowa dieta i terapia poznawczo-behawioralna stanowią skuteczne metody pierwszego rzutu w łagodzeniu objawów. Jeśli jednak standardowe terapie nie przynoszą efektów, można rozważyć farmakoterapię leczącą sam PMS albo np. leki psychiatryczne czy ginekologiczne: selektywne inhibitory wychwytu zwrotnego serotoniny (SSRI) lub preparaty antykoncepcyjne (COC) [3]. 

 

Wpływ środowiska na objawy PMS

 
Ostatnie badania sugerują, że istnieje związek między środowiskiem a objawami PMS. Kontakt z zielenią został powiązany z poprawą zdrowia fizycznego i psychicznego oraz ogólnego samopoczucia. Badanie przeprowadzone m.in. przez Triebnera w 2022 roku wskazuje, że większa ilość terenów zielonych w pobliżu budynków mieszkalnych może być skorelowana z mniejszą częstością objawów PMS [1].
 

Czy PMS występuje w ciąży?

 
Nie, ale często objawy PMS mogą być mylone z objawami odczuwanymi w ciąży. W pierwszych tygodniach ciąży produkcja hormonów, takich jak progesteron i estrogen, dynamicznie się zmienia, aby zapewnić odpowiednie warunki dla rozwijającego się zarodka. Poziom progesteronu wzrasta, aby utrzymać ciążę, a poziom estrogenów również ulega zmianie. [4]. 

Te zmiany hormonalne mogą wywołać podobne objawy do tych, które kobieta doświadcza podczas PMS, takie jak zmęczenie, wrażliwość piersi, wahania nastroju. Niektóre kobiety mogą więc zauważyć, że początkowe tygodnie ciąży przypominają im silne PMS. Badania sugerują, że nieprawidłowe proporcje między estrogenem a progesteronem w organizmie mogą przyczyniać się do nasilenia objawów PMS.

Rozróżnienie między objawami związanymi z progesteronem w PMS a objawami początkowej ciąży może być trudne, ponieważ niektóre z nich mogą być dość podobne. Jednak istnieją pewne różnice, które mogą pomóc w odróżnieniu jednego od drugiego:

  • Termin wystąpienia objawów

W przypadku PMS objawy zwykle pojawiają się kilka dni do tygodnia przed spodziewanym miesiączkowaniem, podczas gdy w przypadku początkowej ciąży mogą wystąpić w około 1-2 tygodnie po zapłodnieniu.

  • Intensywność objawów

Objawy PMS mogą być uciążliwe, ale zwykle ustępują po rozpoczęciu miesiączki. Objawy początkowej ciąży mogą być również uciążliwe, ale mogą utrzymywać się dłużej i być bardziej stabilne.

  • Specyficzne objawy

Niektóre objawy, takie jak poranne mdłości i uczucie zmęczenia, mogą wskazywać na początkową ciążę, podczas gdy inne, takie jak bóle piersi i wahania nastroju, mogą występować zarówno w przypadku PMS, jak i w początkowej ciąży.

  • Test ciążowy

Jeśli istnieje podejrzenie o możliwość ciąży, najlepszym sposobem potwierdzenia jest wykonanie testu ciążowego. Test ciążowy potrafi wykryć obecność hormonu hCG (gonadotropiny kosmówkowej), który jest produkowany przez rozwijający się zarodek. A jeśli masz wątpliwości co do przyczyny swoich objawów, zawsze dobrze jest skonsultować się z lekarzem ginekologiem. Lekarz może przeprowadzić badania i zalecić odpowiednie kroki postępowania w zależności od sytuacji, między innymi potwierdzić lub wykluczyć ciążę.

 

Jak radzić sobie z PMS?

Jak widzisz, nie jesteś sama z tym problemem, a świadomi specjaliści podpowiadają sprawdzone rozwiązania. Poznaj sposoby, które pomogą Ci złagodzić dolegliwości związane z PMS:

  • Zdrowa dieta i regularna aktywność fizyczna

Zbilansowana dieta bogata w witaminy i minerały oraz regularna aktywność fizyczna mogą pomóc w regulowaniu hormonalnego chaosu i poprawie samopoczucia. Staraj się, aby Twoja dieta była bogata w wapń i witaminę D. Niektóre badania sugerują, że wysokie spożycie wapnia i witaminy D może pomóc zmniejszyć objawy PMS. Ćwiczenia, zwłaszcza łagodna aktywność fizyczna, taka jak spacery lub joga, mogą złagodzić niektóre objawy PMS, takie jak bóle brzucha czy głowy. Jeśli nie masz siły, staraj się przynajmniej raz dziennie wyjść na 30-minutowy spacer. Przypływ endorfin związany aktywnością fizyczną na pewno poprawi Ci nastrój, jeśli czujesz się przygnębiona. 

  • Wsparcie emocjonalne

Wsparcie ze strony partnera, rodziny i przyjaciół może odegrać istotną rolę w radzeniu sobie z objawami PMS. Nie wahaj się prosić o pomoc i rozmawiać z bliskimi o swoich uczuciach. Badania pokazują, że kobiety, które są w związkach opartych o otwartą komunikację odczuwają mniejszy niepokój związany z PMS. Reakcja partnera może poprawić lub pogorszyć objawy PMS, których doświadcza kobieta.

  • Techniki relaksacyjne

Udowodniono, że techniki relaksacyjne, takie jak medytacja, joga czy głębokie oddychanie mogą pomóc w redukcji stresu i poprawie ogólnego samopoczucia, co może złagodzić objawy PMS. Jeśli nie wiesz od czego zacząć, wypróbuj technikę relaksacyjną Jacobsona, która polega na napinaniu określonych mięśni, utrzymywaniu ich w tej samej pozycji i rozluźnianiu. Powyższa metoda często obejmuje rozluźnianie jednej grupy mięśni ciała na raz, zaczynając od stóp i poświęcając około 1 minuty na każdy obszar.

  • Monitorowanie objawów

Prowadzenie dziennika objawów może być pomocne w śledzeniu zmian w samopoczuciu i zidentyfikowaniu potencjalnych wyzwalaczy objawów PMS. Dostrzeżenie prawidłowości może zająć kilka miesięcy. Dzięki temu łatwiej będzie znaleźć skuteczne strategie radzenia sobie z tymi dolegliwościami [2]. Wypróbuj kilka domowych metod leczenia i zanotuj w swoim dzienniku, czy miały one jakikolwiek wpływ na objawy.

  • Konsultacja z lekarzem

Jeśli objawy PMS są szczególnie uciążliwe lub wpływają na codzienne funkcjonowanie, warto skonsultować się z lekarzem. Specjalista może zalecić odpowiednie strategie radzenia sobie i zalecić leki, które mogą pomóc w złagodzeniu objawów [3]. Diagnozą i leczeniem objawów PMS zajmuje się lekarz ginekolog.

  • Leczenie

Możesz sięgnąć po lek roślinny do leczenia zespołu napięcia przedmiesiączkowego. Znany od lat ekstrakt z niepokalanka zwyczajnego to składnik roślinny, którego działanie na samopoczucie kobiet potwierdzają badania kliniczne. Lek Prefemin® PMS koi wiele różnych objawów zespołu napięcia przedmiesiączkowego. Zobacz, jak może Cię wspierać.

Ważne jest, aby kobiety odczuwające objawy PMS szukały wsparcia i sposobów radzenia sobie z nimi. Świadomość zmian w ciele i umiejętność zarządzania nimi może przynieść ulgę i pomóc Ci w prowadzeniu pełniejszego i bardziej zbalansowanego życia.


Nie bój się zapytać o pomoc i wsparcie. Ovufriend.pl to miejsce, gdzie znajdziesz przyjazną społeczność, gotową wesprzeć Cię na każdym kroku. Razem możemy zdobywać wiedzę i rozwijać strategie radzenia sobie z PMS, aby każdy dzień był pełen energii i uśmiechu. Bo przecież każda kobieta zasługuje na szczęśliwe, zdrowe życie – bez względu na to, w jakim momencie cyklu jest dziś.

 

Źródła:

  1. Kai Triebner, Iana Markevych, Randi J Bertelsen, Bente Sved Skottvoll, Steinar Hustad, Bertil Forsberg, Karl A Franklin, Mathias Holm, Eva Lindberg, Joachim Heinrich, Francisco Gómez Real, Payam Dadvand, Lifelong exposure to residential greenspace and the premenstrual syndrome: A population-based study of Northern European women, Environment International, Volume 158, 2022, 106975. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0160412021006000

  2. Labots-Vogelesang MS, Kooiman-Andringa R, Teunissen TAM, Lagro-Janssen ALM. Perspectives of Dutch women on premenstrual disorder. A qualitative study exploring women's experiences. Eur J Gen Pract. 2023 Dec;29(1):2166033. doi: 10.1080/13814788.2023.2166033. PMID: 36714999; PMCID: PMC9888467 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9888467/

  3. Dilbaz B, Aksan A. Premenstrual syndrome, a common but underrated entity: review of the clinical literature. J Turk Ger Gynecol Assoc. 2021 May 28;22(2):139-148. doi: 10.4274/jtgga.galenos.2021.2020.0133. Epub 2021 Mar 5. PMID: 33663193; PMCID: PMC8187976.  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8187976/

  4. Sifan Cao, Mark Jones, Leigh Tooth, Gita Mishra, "Does premenstrual syndrome before pregnancy increase the risk of postpartum depression? Findings from the Australian Longitudinal Study on Women's Health," Journal of Affective Disorders, Volume 279, 2021, Pages 143-148, ISSN 0165-0327, https://doi.org/10.1016/j.jad.2020.09.130.

Artykuł powstał na zlecenie SIROWA Poland Sp. z o.o. 

 

Oceń ten artykuł:
(4)

Zainteresują Cię również:

Comiesięczne rozczarowanie... Jak radzić sobie z emocjami, gdy kolejny raz pojawia się jedna kreska?

Dla wielu par każdy kolejny miesiąc bez ciąży jest jak utracona szansa. Trudne emocje kłębią się w pierwszych dniach cyklu. Najczęściej jest to żal, smutek, bezsilność, rozczarowanie... Dlaczego kolejny miesiąc się nie udało? Jak sobie radzić z tymi trudnymi emocjami? Podpowiada Psycholog Niepłodności - Anna Wietrzykowska.

CZYTAJ WIĘCEJ

4 Problemy z zajściem w ciążę, które możesz wykryć z pomocą aplikacji OvuFriend!

Kalendarz owulacji kojarzy Ci się tylko z wyznaczaniem dni płodnych i terminu owulacji? Jego możliwości są dużo większe! Aplikacja może być pomocna w wykrywaniu problemów związanych z płodnością na bardzo wczesnym etapie. O jakich problemach mowa? Co możesz wykryć z pomocą kalendarza? Kliknij i przeczytaj!   

CZYTAJ WIĘCEJ

Sezonowa dieta zwiększająca płodność – płodne smaki jesieni

Jesień to świetny moment na wprowadzenie zmian do stylu życia i diety, które mogą pozytywnie wpłynąć na płodność i tym samym zwiększyć szanse na zajście w ciążę. Jakie produkty wybierać jesienią? Które składniki mają szczególne znaczenie w kontekście płodności? Podpowiadają ekspertki - Ania i Zosia z Akademii Płodności. 

CZYTAJ WIĘCEJ