Niedobór kwasu foliowego - zaskakujące wyniki badań

Rozpoczynając starania o dziecko, na pewno miałaś okazję przeczytać kilka artykułów, jak odpowiednio przygotować się do ciąży. Jednym ze stałych i powtarzających się punktów we wszystkich publikacjach jest - suplementacja kwasu foliowego. Dlaczego jest to jeden z najważniejszych elementów przygotowań do ciąży? Dlaczego niedobór kwasu foliowego może być groźny? Dowiedz się, jaką odgrywa rolę, na co zwracać uwagę przy jego wyborze i jakie zaskakujące wnioski płyną z badań naukowych. 

 

Czym jest kwas foliowy i jaką odgrywa rolę?

Kwas foliowy (folacyna) zaliczany jest do związków zwanych folianami, które należą do witamin z grupy B. Organizm ludzki nie jest w stanie sam wytworzyć folianów, dlatego jednym z najprostszych sposobów na dostarczenie tych niezbędnych składników jest odpowiednio zbilansowana dieta. W jakich produktach możesz znaleźć foliany? M.in. w szpinaku, jarmużu, kapuście, czy brokułach. Warto jednak wiedzieć, że kwas foliowy zawarty w żywności szybko ulega rozpadowi np. w procesie obróbki termicznej. Dlatego stałym punktem przygotowań do ciąży jest właśnie suplementacja tego ważnego składnika.

Kwas foliowy odgrywa bardzo ważną rolę w kontekście płodności - w programie NHS II dowiedziono, że jest bardzo ważnym elementem poprawy owulacji oraz zdolności do poczęcia. Ponadto może obniżać ryzyko niepłodności wynikającej z problemów owulacyjnych, nawet o 50%!

W drugą stronę - niedobór kwasu foliowego może obniżać płodność i tym samym wydłużać starania o dziecko, a ponadto zwiększać ryzyko poronień. 

Jednak najważniejszą rolą kwasu foliowego jest obniżenie ryzyka wad cewy nerwowej (wad układu nerwowego nawet o 70%!), wad serca oraz wad zaporowych układu moczowego u dziecka. Do najbardziej przykrych skutków niedoboru kwasu foliowego zaliczamy: bezmózgowie i przepukliny mózgowo-rdzeniowe, zahamowanie rozwoju płodu, deformacja czaszki, deformacja kręgosłupa, przedwczesny poród oraz niską masę urodzeniową noworodka.

Niedobór kwasu foliowego - suplementacja a problemy z przyswajalnością

Suplementację kwasu foliowego warto rozpocząć kilka miesięcy przed planowanym zajściem w ciążę. Dlaczego? Najważniejsze zmiany w kontekście rozwoju dziecka w życiu płodowym (np. zamykanie cewy nerwowej), zachodzą w pierwszych tygodniach po zapłodnieniu (3-4 tydzień), często w momencie, gdy kobieta nie wie, że jest we wczesnej ciąży. Wiele kobiet dowiaduje się o swoim odmiennym stanie, na późniejszym etapie, często w 5.-6. tygodniu ciąży, dlatego biorąc to pod uwagę, warto zdecydować się na profilaktyczną suplementację kwasem foliowym, jeszcze przed zajściem w ciążę.

Kwas foliowy - jak wybrać? 

W przypadku kwasu foliowego najważniejsza jest przyswajalność, czyli to, ile kwasu foliowego zostanie faktycznie wykorzystane przez nasz organizm. Najnowsze doniesienia ginekologów są zatrważające - aż 50% kobiet może mieć problemy z prawidłowym metabolizmem kwasu foliowego. Co to oznacza? Nawet co druga kobieta w Polsce może posiadać mutację genu, który w efekcie powoduje zmniejszenie przyswajalności kwasu foliowego, a tym samym zwiększenie ryzyka wystąpienia wad płodu i innych powikłań związanych z niedoborami kwasu. (2) Zatem kobieta starająca się o dziecko może dbać o siebie, zażywać kwas foliowy i być przekonana, że robi wszystko by zapewnić sobie i swojemu dziecku jak najlepszą ochronę… A w efekcie może być posiadaczką mutacji genu, który znacząco zmniejsza przyswajalność kwasu foliowego i zupełnie nieświadomie naraża ją na ryzyko powikłań związanych z jego niedoborami. Czy jest zatem sposób na wyeliminowanie takiego ryzyka?

Złożone źródła folianów jako antidotum na problemy z przyswajalnością

W związku z zaskakującymi wynikami badań, które jednoznacznie wskazują na duże kłopoty z przyswajalnością kwasu foliowego wśród kobiet w wieku rozrodczym, naukowcy szukali skutecznego sposobu na rozwiązanie tego problemu. Badania wykazały, że znacznie lepszą przyswajalność obserwuje się w przypadku złożonych źródeł folianów. Czym są złożone źródła folianów? To produkty, które oprócz kwasu foliowego, zawierają aktywne formy folianów i tym samym są bardzo wysoko przyswajalne. Należą do nich produkty najnowszej generacji, opracowywane przez specjalistów, aby zapewnić jak najwyższą ochronę już od momentu starań o dziecko. Aktywne formy folianów działają od pierwszej dawki. Jak to się dzieje? Są one wykorzystywane od razu ze względu na swoją wysoką przyswajalność - organizm nie musi ich przetwarzać, tak jak ma to miejsce w przypadku zwykłego kwasu foliowego. 

Jakie zatem mogą być zalety zamiany zwykłego kwasu foliowego na złożone źródła folianów? Przede wszystkim w dużym stopniu możesz wyeliminować ryzyko niskiej przyswajalności. Niska przyswajalność wiążę się z niską ochroną dla zdrowia i rozwoju dziecka. Analogicznie wyższa przyswajalność to wyższa ochrona i bezpieczeństwo dla Ciebie i Twojego rozwijającego się dziecka.

Najnowsze zalecenia ginekologów - kwas foliowy podczas starań i kwas foliowy w ciąży

Na podstawie przeprowadzonych badań związanych z przyswajalnością kwasu foliowego, specjaliści zalecają, aby kobiety, które planują ciążę, starają się o dziecko lub są w ciąży zażywały: 0,4 mg kwasu foliowego dziennie + 0,4 mg aktywnej formy folianu. Kobiety, które w przeszłości urodziły dzieci dotknięte wadą cewy nerwowej, a starają się o dziecko powinny stosować 4 mg folianów w postaci złożonej: kwas foliowy oraz aktywna forma folianów. Kto w szczególności powinien zdecydować się na złożone źródła folianów? Przede wszystkim kobiety, które zmagają się z otyłością oraz kobiety stosujące leki przeciwpadaczkowe, a będące na etapie starań o dziecko. One również powinny stosować kwas foliowy oraz jego złożone formy.  


Artykuł napisany na podstawie:

  1. Romuald Dębski, Tomasz Paszkowski, Mirosław Wielgoś “Stosowanie złożonych źródeł folianów w profilaktyce wad cewy nerwowej oraz innych zaburzeń spowodowanych niedoborami folianów w okresie planowania ciąży i w ciąży.

  2. Seremak-Mrozikiewicz A., Barlik M., Borowczak P. i wsp. “The frequency of 677C>T polymorphism of MTHFR gene in the Polish population.”

 

Oceń ten artykuł:
(8)

AUTOR:

Katarzyna Wójcicka - psycholog, community manager, koordynatorka treści internetowych. Pasjonuje się psychologią w szczególności dotyczącą problemów związanych z niepłodnością. Uwielbia taniec i sport.

brenya77 10.10.2018, 19:11
To ma byc rzetelny artykul naukowy, czy natretna reklama produktu?
Anka.Ja 16.10.2018, 14:06
Przecież widzisz, że artykuł jest napisany na podstawie naukowych badań, więc treść nie jest wyssana z palca, tylko poparta naukowymi dowodami. Ja to nie rozumiem, dlaczego niektórzy we wszystkim doszukują się spisku

Zainteresują Cię również:

Ciąża bliźniacza – wszystko co musimy o niej wiedzieć

Ciąża bliźniacza to rodzaj ciąży wielopłodowej, podczas której w macicy kobiety rozwijają się jednocześnie dwa płody. Ciąże bliźniacze stanowią około 1,25% wszystkich ciąż, czyli średnio jeden na sto porodów kończy się przyjściem na świat nie jednego, a dwójki dzieci. Współcześnie coraz więcej ciąż to właśnie ciąże bliźniacze. Przeczytaj i dowiedz się m.in. jak powstaje ciąża bliźniacza, jakie są jej rodzaje i jakie może powodować ryzyka. 

CZYTAJ WIĘCEJ

Foliany - niezbędny składnik dla kobiet starających się o dziecko i kobiet w ciąży

Niewątpliwie kwas foliowy jest jednym z najważniejszych składników dla przyszłej Mamy. Dlaczego suplementacja kwasem foliowym, a właściwie jego aktywnymi formami (folianami) jest tak istotna? Jaką rolę odgrywa kwas foliowy? 

CZYTAJ WIĘCEJ

14 zasad dobrego odżywiania podczas starania - co i jak jeść, aby szybciej zajść w ciążę

Odpowiednia dieta płodności może nie tylko polepszyć twoje zdrowie i dobre samopoczucie, ale również wspomóc twoją płodność oraz zapewnić zdrowy rozwój twojego dziecka jak już zajdziesz w ciążę. Co zatem oznacza „odpowiednia dieta”? Znajdziesz tutaj 14 wskazówek, które pomogą Ci lepiej zaplanować posiłki.

CZYTAJ WIĘCEJ
Fundusze Europejskie: Inteligentny Rozwój Narodowe Centrum Badań i Rozwoju Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego