Dieta podczas starania o dziecko

Czy i w jaki sposób dieta ma wpływ na płodność?

Oczywiście. Badania pokazują, że dieta ma olbrzymi wpływ na funkcjonowanie całego organizmu człowieka, w tym również na gospodarkę hormonalną. Nieregularne cykle, zaburzenia miesiączkowania, brak owulacji, niska jakość komórek jajowych czy nieprawidłowy poziom hormonów w dużej mierze zależą od ogólnej kondycji Twojego organizmu, na którą bezpośredni wpływ ma sposób odżywiania się (dowiedz się więcej na temat wpływu diety na Twoją płodność). Jeśli przez dłuższy czas nie dostarczasz organizmowi odpowiedniej ilości witamin i minerałów, ciało przestaje funkcjonować tak jak powinno. Oczywiście nie na wszystkich ma to ten sam wpływ, ponieważ dzieci rodzą się również w rodzinach patologicznych bądź skrajnie niedożywionych. Należy jednak pamiętać, że nawet jeśli niewłaściwa dieta w Twoim przypadku nie okaże się przeszkodą do zajścia w ciążę, może niestety negatywnie wpłynąć na prawidłowy rozwój płodu czy przebieg ciąży. Prawdziwe i ponadczasowe jest stwierdzenie „Jesteś tym co jesz”.

Co to znaczy odpowiednie odżywianie podczas starania o dziecko? Skąd mogę wiedzieć, że moja dieta jest właściwa i sprzyja płodności?

Wbrew pozorom dla przeciętnego człowieka nie jest łatwo ocenić czy w swoim codziennym menu wybiera odpowiednie produkty czy nie. Pomimo, że są grupy produktów ogólnie zdrowych i nawet są grupy produktów które uznać można jako te które sprzyjają płodności (patrz artykuł 13 zasad dobrego odżywiania podczas starania - co i jak jeść, aby szybciej zajść w ciążę), to jednak optymalna dieta to ta, która jest nie tylko zdrowa, ale również dobrze dopasowana do danej osoby. Na przykład awokado, które zawiera bardzo cenne nienasycone kwasy tłuszczowe, korzystnie wpływa na płodność, nie jest jednak dobre dla każdego - osoby z nadwagą powinny go unikać. Podobnie jest z prawie każdym innym produktem, np. rodzajem mięsa, inny rodzaj mięsa jest korzystny dla osoby z cyklami bezowulacyjnymi a inny dla osoby z PCOS (Syndromem Policystycznych Jajników).

Jeśli ciężko jest Ci ocenić, które produkty są dla Ciebie najlepsze, dobrym pomysłem może być skorzystanie z mechanizmu doboru diety OvuFriend. System przeanalizuje dla Ciebie różne Twoje parametry (m.in. wiek, wagę, tryb życia, schorzenia i inne charakterystyki) i dobierze dla Ciebie produkty mogące sprzyjać Twojej płodności oraz te które mogą jej szkodzić.

Jeśli nie chcesz stosować konkretnej, spersonalizowanej diety, pójdź prostą i dość bezpieczną drogą czyli przestrzegaj diety zróżnicowanej - takiej w której jesz wiele różnych produktów, nie skupiając się na jednym lub kilku wybranych/ulubionych. Jedząc w sposób różnorodny powinnaś móc dość łatwo zaspokoić wachlarz potrzeb, które ma Twój organizm. Oczywiście należy wybierać produkty ogólnie przyjęte za zdrowe, i unikać tych najbardziej przetworzonych, napakowanych chemią i konserwantami.

Jak wygenerować dietę dla płodności i przepisy na koktajle?

Aby wygenerować spersonalizowaną dietę dla płodności oraz przepisy na koktajle propłodnościowe:

  • zaloguj się do serwisu (jeśli nie posiadasz konta w OvuFriend - ZAREJESTRUJ SIĘ),
  • przejdź do zakładki "Moje Ovu" i wybierz "Dieta płodności" lub kliknij tutaj,
  • wypełnij formularz - podaj swoje podstawowe dane (wiek, wagę wzrost), określ jaki tryb życia prowadzisz (siedzący, półsiedzący, aktywny), zaznacz ile czasu dziennie przeznaczasz na ekspozycję na słońcu oraz zaznacz wszystkie pozycje, które Ciebie dotyczą w kontekście płodności (np. nieregularne cykle, PCOS, cykle bezowulacyjne, czy brak śluzu płodnego) - to bardzo ważne, abyś zaznaczyła wszystkie swoje dolegliwości i informacje o sobie, wówczas dieta zostanie dopasowana precyzyjnie do profilu Twojej osoby!
  • zaznacz rodzaj diety, jaką stosujesz i chciałabyś otrzymać (normalna, wegańska, wegetariańska itd.)
  • w ostatnim kroku wybierz produkty, na które jesteś uczulona lub których wyjątkowo nie lubisz, wówczas zostaną one wykluczone z Twojej diety,
  • upewnij się, że cały formularz został poprawnie wypełniony i kliknij "WYGENERUJ DIETĘ PŁODNOŚCI" - zostaną dla Ciebie automatycznie wygenerowane spersonalizowane zalecenia dietetyczne oraz przepisy na koktajle płodności.

Czy dieta OvuFriend jest dobierana do konkretnej osoby, czy bierze pod uwagę jej indywidualne czynniki?

Tak. Zalecenia dietetyczne generowane w OvuFriend są dobrane do profilu danej osoby na podstawie wypełnione ankiety. System bierze pod uwagę każdy jeden czynnik z wypełnionej ankiety, który może mieć wpływ na dobór produktów tj. wiek, waga, ilość dziennej ekspozycji na słońce, schorzenia i charakterystyki zdrowotne (np. niedoczynność tarczycy lub cykle bezowulacyjne) oraz sytuacja w jakiej osoba się znajduje (np. stresujący tryb życia lub przygotowanie do in vitro).

W jaki sposób mogę wykorzystać zalecenia dietetyczne dobrane dla mnie w OvuFriend?

zaleceniach dietetycznych dobranych do Ciebie otrzymasz listę produktów  z podziałem na kategorie żywieniowe (8 kategorii: jaja i nabiał, mięso, ryby, tłuszcze, produkty zbożowe, warzywa, owoce i przekąski) które mogą pozytywnie wpływać na Twoją płodność oraz te które mogą jej szkodzić. Ważne, abyś zaczęła regularnie wkomponowywać w swoje codziennie menu produkty, które zostały wybrane dla Ciebie jako te sprzyjające Twojej płodności. Z drugiej strony unikać tych, które mogą zmniejszać Twoje szanse na ciążę.  Dobrym pomysłem jest wydrukowanie swoich zaleceń i powieszenie ich w widocznym miejscu w kuchni, np. na lodówce. W ten sposób będziesz pamiętać co stosować i dodawać do swoich posiłków. 

Koniecznie uważnie przeczytaj swój własny Poradnik Żywieniowy, ułożony pod Twój profil, który nie tylko uzupełni Twoją wiedzę o tym co jest dla Ciebie dobre, ale również wskażę dużo praktycznych rad żywieniowych, np. „Przy problemach z drugą fazą cyklu zadbaj o odpowiednią ilość witaminy B6 – razem z cynkiem jest niezbędna do produkcji żeńskich hormonów płciowych oraz właściwego działania progesteronu i estrogenu. Niedobór witaminy B6 prowadzi do zahamowania produkcji estrogenów przez jajniki i niedoborów progesteronu. Szczególnie bogate w wit. B6 są otręby i zarodki pszenne. Cynk poprawia jej absorbcję.”

W jaki sposób koktajle propłodnościowe mogą pomóc mi zajść w ciążę? Czy otrzymam konkretne przepisy?

Koktajle to prosty, niezwykle sprytny i do tego smaczny sposób na przemycenie do organizmu dużej ilości składników odżywczych, witamin i minerałów. Rejestrując się w OvuFriend będziesz miała możliwość wygenerowania przepisów na koktajle dobrane specjalnie dla Ciebie. Podpowiemy Ci które warzywa, owoce i dodatki (superfood lub dodatki pro-płodnościowe) dobrze jest wykorzystywać w koktajlach w Twoim konkretnym przypadku tj. w Twoim wieku, przy trybie życia który prowadzisz lub nawet przy konkretnych charakterystykach Twoich cykli czy problemów z płodnością. 

Otrzymasz zarówno konkretne przepisy na koktajle owocowe i warzywne dobrane do Twojego profilu (np. dla osoby z nadwagą, cyklami bezowulacyjnymi i mającej powyżej 35 lat i prowadzącej stresujący tryb życia) jak i również instrukcje w jaki sposób przyrządzić swój własny ulubiony, pro-płodnościowy Smoothie.

W instrukcji zrobienia swojego własnego smoothie znajdziesz listę składników, które warto używać do przyrządzenia swojego koktajlu (listę zalecanych owoców i warzyw dobranych do Twojego profilu). Zarejetruj się w OvuFriend i wygeneruj swoje przepisy na Smoothies. 

Co potrzebuję, aby móc zrobić pro-płodnościowy koktajl?

Do wykonania koktajlu potrzebujesz:

  • blender (dobry blender kupisz już za kilkadziesiąt złotych w prawie każdym sklepie z artykułami AGD lub zamówisz w Internecie)
  • zalecane przez nas owoce, warzywa (mogą być mrożone)
  • płyn, czyli bazę do koktajlu np. mleko migdałowe, kefir…
  • pro-płodnościowe dodatki

(Wypełnij ankietę i sprawdź przepisy na koktajle odpowiednie dla Ciebie)

Czy zrobienie smoothie jest trudne? Nie potrafię gotować i nie mam czasu.

Zrobienie koktajlu jest banalnie proste, możesz go zrobić na śniadanie przed pracą lub na podwieczorek gdy już jesteś zmęczona. Zajmie Ci to 5 minut. Myjesz owoce lub warzywa (jeśli używasz mrożonek jest to jeszcze prostsze), umieszczasz je w blenderze,  dodajesz zalecany płyn (bazę do koktajlu) i ewentualnie proponowane przez nas dodatki pro-płodnościowe. Wszystko razem miksujesz w blenderze. Za kilka minut możesz cieszyć się pysznym, odżywczym smoothie, który dostarczy Ci o wiele więcej witamin niż sok, sałatka czy witaminy w tabletkach. Zobacz przepis na swój Koktajl Płodności. 

Czy poza sezonem (latem / wiosną) też warto robić koktajle? Skąd mam wziąć owoce, których zimą nie ma?

Oczywiście! Poza sezonem możesz użyć mrożonek – mrożonych warzyw i owoców dostępnych w wielu sklepach. Mrożenie zachowuje wartości odżywcze owoców i warzyw, zatem idealnie nadaje się do koktajli funkcjonalnych. Warto używać mrożonki, bo zamrożone owoce i warzywa są zbierane w sezonie, czyli w środku zimy możesz cieszyć się wartościami odżywczymi pozyskanymi z letnich zbiorów. 

Co znajdę w codziennej porcji koktajlu?

Codzienna porcja koktajlu to: 

  • Antyoksydanty
  • Witaminy i minerały
  • Błonnik
  • Superfoods czyli super odżywcze składniki, które łatwo możesz „przemycić” w koktajlu, tj. sproszkowany korzeń maca lub mleczko pszczele. 

Czy koktajlami mogę częstować również mojego partnera?

Oczywiście. Twój partner też może cieszyć się Twoimi pysznymi i zdrowymi koktajlami. To że dany koktajl może korzystnie wpłynąć, dajmy na to, na regulację Twoich cykli miesiączkowych, nie oznacza że zaszkodzi Twojej partnerowi. Wręcz przeciwnie. Dawka witamin i minerałów ukrytych w smoothie każdemu wyjdzie na zdrowie! Przeczytaj, co jeszcze Twój parter może zrobić, aby zwiększyć swoją płodność

Nie mam czasu ani ochoty zmieniać swojej diety. Czy nie wystarczy, że biorę kompleks witamin dla starających się i w ten sposób uzupełnię niedobory witamin i minerałów potrzebnych do zajścia w ciążę?

Niestety nie. Kompleks witamin wyprodukowany w warunkach laboratoryjnych nie jest w stanie zastąpić odpowiedniej diety, ponieważ witaminy i minerały zamknięte w tabletkach są dużo gorzej wchłanianie przez organizm aniżeli naturalne witaminy i minerały dostarczone w pożywieniu. Właściwe odżywianie nie tylko zwiększy Twoją płodność, ale również dobrze przygotuje ciało na ciążę i zapewni Twojemu dziecku optymalne warunki do rozwoju (przeczytaj o najważniejszych zasad diety w okresie ciąży). Idąc dalej Twoje obecne nawyki żywieniowe będziesz przekazywać swojemu dziecku, a to w przyszłości w ogromnym stopniu przyczyni się do jego zdrowia i jakości jego życia.

Fundusze Europejskie: Inteligentny Rozwój Narodowe Centrum Badań i Rozwoju Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego

Projekt OvuFriend: "Opracowanie nowych w skali światowej rozwiązań w obszarze uczenia maszynowego wspierających w planowaniu rodziny i pokonywaniu problemu niepłodności" współfinansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu Inteligentny Rozwój 2014-2020.

UTWÓRZ KONTO

Twoje dane są u nas bezpieczne. Nigdy nie udostępnimy nikomu Twojego adresu e-mail ani bez Twojego pozwolenia nie będziemy wysyłać do Ciebie wiadomości. My również nie lubimy spamu!

Twój adres e-mail: 
OK Anuluj
Dziękujemy za dołączenie do OvuFriend!

Wysłaliśmy do Ciebie wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Aby aktywować konto przejdź do swojej poczty email , a następnie kliknij na link aktywacyjny, który do Ciebie wysłaliśmy.

Jeśli nie widzisz naszej wiadomości, zajrzyj proszę do folderu Spam.

OK (15)