14 zasad dobrego odżywiania podczas starania - co i jak jeść, aby szybciej zajść w ciążę

Odpowiednia dieta może nie tylko polepszyć twoje zdrowie i dobre samopoczucie, ale również wspomóc twoją płodność oraz zapewnić zdrowy rozwój twojego dziecka jak już zajdziesz w ciążę (Jesteś w ciąży? Rozpocznij kalendarz). Co zatem oznacza „odpowiednia dieta”?  Poniżej znajdziesz 14 wskazówek, które pomogą Ci lepiej zaplanować posiłki:

 

  1. Jedz regularnie. Trzy posiłki dziennie, zastąp pięcioma mniejszymi, jedzonymi regularnie. Postaraj się nie jeść później niż trzy godziny przed snem.
  2. Jedz urozmaicone, różnorodne posiłki – nie koncentruj się na jednym rodzaju jedzenia. Planuj posiłki zgodnie z zasadą: dwa razy w tygodniu jedz rybę, jeden do dwóch razy w tygodniu przyrządź danie mięsne, dwa razy w tygodniu ciesz się nasionami roślin strączkowych.
  3. Jedz co najmniej trzy porcje warzyw dziennie. Najlepiej do każdego dania zaplanuj porcję warzyw.
  4. Spożywaj jedną do dwóch porcji owoców dziennie.
  5. Wybieraj produkty sezonowe – np. w sezonie letnim sięgnij po polskie truskawki, a nie po banana transportowanego z dalekich krajów.
  6. Zamień przynajmniej połowę spożywanych produktów zbożowych na pełnoziarniste, z pełnego przemiału.
  7. Bądź ostrożna z cukrem (zastąp go miodem!), solą i tłuszczem – ogranicz je do minimum;
  8. Skorzystaj ze spersonalizowanej Diety Płodności, która zostanie dopasowana indywidualnie dla Ciebie m.in.: do Twojego trybu życia, Twoich preferencji, problemów i dolegliwości związanych z płodnością.
  9. Oprócz przyjmowania tabletek z kwasem foliowym (niezbędne podczas starania się o dziecko), postaraj się aby w twoim menu znalazły się produkty bogate w kwas foliowy. Należą do nich: zielone warzywa (szpinak, brokuły, bób, brukselka, szparagi), rośliny strączkowe (fasola, groch), cytrusy (pomarańcze), chleb razowy, wątróbka.
  10. Spożywaj odpowiednią ilość wapnia – nie zapominaj zatem o mleku, jogurtach (wybieraj lepiej te naturalne), kefirach, maślankach i białym serze. Wapń znaleźć można nie tylko w produktach mlecznych, ale również w orzechach laskowych, natce pietruszki, niektórych rybach (np. dorszu) i białej fasoli.
  11. Zadbaj o odpowiednią ilość żelaza - niedobory żelaza mogą zaburzać twoją gospodarkę hormonalną i tym samym negatywnie wpływać na owulację i obniżać twoją płodność. Duże ilości żelaza będą Ci potrzebne również w ciąży, zatem aby uniknąć anemii gdy już zajdziesz w ciążę, zadbaj o jego zapasy już na etapie starania się o dziecko. Jedz produkty bogate w żelazo takie jak: czerwone mięso, szpinak, szczaw, amarantus, wątróbka, brokuły,  fasola i jaja. Aby zwiększyć przyswajalność żelaza, posiłki te łącz z witaminą C, np. do posiłku pij sok pomarańczowy.
  12. Gotuj sama, nie używaj półproduktów (np. gotowych dań, bulionów, sosów itp.) i wybieraj żywność najmniej przetworzoną. Przykładowo zamiast gotowego sosu pomidorowego kup pomidory w puszce i sama dodaj do nich odpowiednią ilość soli (w gotowych produktach jest jej zazwyczaj zbyt dużo), mięso, czosnek, bazylie i inne przyprawy.
  13. Pij co najmniej 1,5 litra niegazowanej wody dziennie – dla osób dorosłych generalnie najlepszą wodą jest woda mineralna niskosodowa.
  14. Jeśli jesteś wegetarianką porozmawiaj z dietetykiem w jaki sposób możesz skutecznie zastąpić białko zwierzęce, oraz utrzymać w ciele prawidłowy poziom żelaza oraz witamin z grupy B.

Oceń ten artykuł:
(4)
malenka 3.03.2016, 20:20
staram się wprowadzic do naszej diety wasze wskazówki, jednak czasami idzie mi bardzo ciężko. Jeszcze ja jakoś daje radę, ale parter często odmawia współpracy... mówi, że jest facetem, a nie królikiem :/ czy to naprawdę wszystko jest takie ważne??
kloe 29.03.2016, 23:21
chociaż połowe z tych punktów spełnic - to już będzie dobrze! :) wiadomo, że nie można popadać w paranoje, ale chyba każdy człowiek tak intuicyjnie wie co jest dla niego dobre. A odnośnie faceta, spróbuj mu jakoś przemycać zdrowe produkty. Naprawde teraz w necie są świetne przepisy na zdrowe dania, a przy tym bardzo smaczne. Trzeba tylko troche poszukać i pokombinować. Głowa do góry!!
Ilona92 28.01.2017, 17:44
Wapń występuje w produktach mlecznych, ale tych przetworzonych jak sery, jogurty, kefir. Z warzyw to tez jarmuż Mitem jest spożywanie mleka jako źródło wapnia .. najkorzystniej przyjmować wapń w połączeniu z witamina c

Zainteresują Cię również:

List do bliskich, czyli jak powiedzieć innym o problemach z płodnością

Często bywa tak, że temat kłopotów z zajściem w ciążę jest owiany tajemnicą. Jak powiedzieć rodzinie i przyjaciołom o Waszych trudnych doświadczeniach związanych z przedłużającymi się staraniami o dziecko? Doświadczony psycholog, który na co dzień pracuje z parami zmagającymi się z niepłodnością - Justyna Kuczmierowska - proponuje napisanie listu. Sprawdź, co powinno znaleźć się w liście do bliskich osób. 

CZYTAJ WIĘCEJ

12 potencjalnych objawów wskazujących na problemy z płodnością

Starasz się zajść w ciążę i chciałabyś wiedzieć, które sygnały wysyłane przez Twoje ciało powinny Cię zaniepokoić? Przeczytaj listę 12 potencjalnych symptomów, które mogą wskazywać na problemy z płodnością. 

CZYTAJ WIĘCEJ

Dlaczego użytkowniczki OvuFriend szybciej zachodzą w ciążę?

Postanowione - rozpoczynacie starania o dziecko! Mija pierwszy, drugi, trzeci miesiąc, a na teście ciążowym w dalszym ciągu uparcie widnieje jedna kreska. Pojawia się lekka konsternacja - co się dzieje? Przecież zajście w ciążę miało być taką prostą sprawą, przecież wystarczy się kochać… Takie myślenie jest udziałem wielu par. Najważniejsze jest jednak to, że proces starań o dziecko nie musi trwać w nieskończoność! Jak go zatem przyspieszyć? Przeczytaj, dlaczego użytkowniczki OvuFriend szybciej zachodzą w ciążę… 

CZYTAJ WIĘCEJ
Fundusze Europejskie: Inteligentny Rozwój Narodowe Centrum Badań i Rozwoju Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego

Projekt OvuFriend: "Opracowanie nowych w skali światowej rozwiązań w obszarze uczenia maszynowego wspierających w planowaniu rodziny i pokonywaniu problemu niepłodności" współfinansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu Inteligentny Rozwój 2014-2020.

UTWÓRZ KONTO

Twoje dane są u nas bezpieczne. Nigdy nie udostępnimy nikomu Twojego adresu e-mail ani bez Twojego pozwolenia nie będziemy wysyłać do Ciebie wiadomości. My również nie lubimy spamu!

Twój adres e-mail: 
OK Anuluj
Dziękujemy za dołączenie do OvuFriend!

Wysłaliśmy do Ciebie wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Aby aktywować konto przejdź do swojej poczty email , a następnie kliknij na link aktywacyjny, który do Ciebie wysłaliśmy.

Jeśli nie widzisz naszej wiadomości, zajrzyj proszę do folderu Spam.

OK (15)