Z okazji Dnia Matki

Wszystkim Mamom - tym przyszłym i teraźniejszym - dużo dobrych, pozytywnych chwil 😊
Specjalnie dla Ciebie: aż 50% zniżki na pierwszą wizytę i badania w jednej z najlepszych Klinik!
Odbierz zniżkę
X

Pobierz aplikację OvuFriend

Zwiększ szanse na ciążę!
pobierz mam już apkę [X]

Foliany - niezbędny składnik dla kobiet starających się o dziecko i kobiet w ciąży

Jaki składnik diety jest szczególnie istotny dla kobiet planujących ciążę, ciężarnych i karmiących? Jest to niewątpliwie  kwas foliowy, który można znaleźć w wielu produktach spożywczych. Jednak czerpiąc kwas foliowy tylko z diety, istnieje ryzyko, że nie zostanie dostarczona jego optymalna ilość. Co w takiej sytuacji? Jak mieć pewność, że kwas foliowy zostanie dostarczony w odpowiedniej ilości, a przede wszystkim łatwo przyswajalnej formie? Jak wybrać odpowiednią suplementację?   

W teorii kwas foliowy zawsze jest taki sam. Od strony chemicznej to prawda. W praktyce, czyli na naszym talerzu, jest jednak nieco inaczej. To co na co dzień jemy, to foliany. Związki te są połączeniem kwasu foliowego z jakimś innym składnikiem, na przykład minerałem. Nasz organizm potrafi sobie ten minerał odłączyć podczas procesu trawienia, a następnie zająć się przetwarzaniem samej substancji, która jest mu potrzebna. Potem przekształcana jest do kwasu 5-MTHF (kwas 5-metyltetrahydrofoliowy lub lewomefoliowy), czyli formy kwasu, która trafia do krwioobiegu.
 
Dlaczego to takie ważne? Większość rekomendacji dla kobiet w ciąży dotyczy kwasu foliowego (witaminy B9). Foliany z kolei najczęściej utożsamiane są z naturalnie występującą formą witaminy B9. W rzeczywistości są grupą pokrewnych związków o podobnych właściwościach.

 

Problemy z przyswajalnością kwasu foliowego, czyli polimorfizm MTHFR

 
Tu jednak pojawia się pewna kwestia, która martwi wiele kobiet starających się o dziecko: tzw. polimorfizm MTHFR. Co się kryje pod tą skomplikowaną nazwą? Za przetwarzanie różnych substancji w naszym organizmie odpowiedzialne są rozmaite enzymy, a ich pracę determinują geny. Tak też jest w przypadku kwasu foliowego. Gen MTHFR koduje enzym o tej samej nazwie, który uczestniczy w procesie rozkładania kwasu. Geny mają to do siebie, że występują różne ich warianty, które nazywamy mutacjami lub polimorfizmem. Jedną z mutacji MTHFR jest MTHFR 677 TT. Osoby z takim genem mają około 16% niższą średnią ilość kwasu foliowego we krwi[1], niż osoby z genem MTHFR CC. Badania wykazują ponadto, że połowa kobiet w Polsce nie metabolizuje folianów w pełni[2]. Może to wynikać z uwarunkowań genetycznych, które wpływają aktywności enzymów, biorących udział w przekształcanie folianów przyjmowanych w posiłkach.
 

Co mogą zrobić osoby z polimorfizmem MTHFR?

 
Tu dochodzimy do sedna problemu. Nie są prawdziwe plotki, że polimorfizm MTHFR uniemożliwia wchłanianie kwasu foliowego. Jego poziom może być jednak niższy i wówczas lekarz prowadzący może podjąć decyzję o innej strategii suplementacyjnej niż w przypadku osób, u których polimorfizm MTHFR nie występuje. Dostępne są formy folianów, które mogą stanowić dobrą alternatywę, ponieważ są łatwo przyswajalne np. Metafolin® dostępny m.in. w suplemencie diety Folian firmy Solgar, który posiada aktywną formę kwasu foliowego. Przyjmując kwas foliowy w aktywnej formie, zostaje pominięty cały łańcuszek przemian. Zatem jest dostarczana taka forma kwasu, którą kobiecy organizm może od razu wykorzystać.
 

Rola kwasu foliowego  

 
Właściwości kwasu foliowego (folianów)
  • przyczyniają się do wzrostu tkanek matczynych w czasie ciąży;
  • pomagają w prawidłowej produkcji krwi;
  • pomagają w utrzymaniu prawidłowego metabolizmu homocysteiny;
  • pomagają w utrzymaniu prawidłowych funkcji psychologicznych;
  • przyczyniają się do zmniejszenia uczucia zmęczenia i znużenia;
  • pomagają w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego;
  • biorą udział w procesie podziału komórek;
  • pomagają w prawidłowej syntezie aminokwasów;

 

Kwas foliowy w ciąży

 
Z wymienionych właściwości wyraźnie widać, że kwas foliowy jest bardzo istotny dla każdego z nas. Dla kobiet starających się o dziecko i tych, którym udało się zajść w ciążę, jest jednak szczególnie ważny. Zespół ekspertów Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego zaleca więc suplementację tym składnikiem już na 6 tygodni przed planowanym zajściem w ciążę. I nie tylko, bo zapotrzebowanie kobiet karmiących na kwas foliowy jest wyższe niż podczas ciąży. Eksperci rekomendują więc suplementowanie podczas ciąży 0,4 mg kwasu foliowego na dobę.
 
Sprawdź, gdzie kupić produkty Solgar.

[1] Am J Clin Nutr. 2015 Jun;101(6):1286-94.

[2] Kardiol Pol. 2011;69(12):1259-64.
 
 
Oceń ten artykuł:
(5)

AUTOR:

Katarzyna Wójcicka - psycholog, community manager, koordynatorka treści internetowych. Pasjonuje się psychologią w szczególności dotyczącą problemów związanych z niepłodnością. Uwielbia taniec i sport.

fiszblu 24.07.2020, 14:13
Dzień dobry. Czy typowy "inofolic" i witaminy prenetalne które też maja w swoim składzie kwas foliowy moga być stosowane razem? Czy to już będzie zbyt duża dawka?
judysia86 7.10.2020, 10:37
Moim zdaniem musisz z czegoś zrezygnować;)

Zainteresują Cię również:

Poronienie - stres, obniżony nastrój i depresja po poronieniu.

Poronienie - bolesna strata, często przeżywana w ukryciu, samotności, niezaopiekowana i nienazwana. Dlaczego jest taka trudna? Czy kobieta, która straciła swoje dziecko jeszcze przed przyjściem jego na świat, ma prawo do żałoby? W jaki sposób sobie z nią poradzić? Jak przetrwać? Co zrobić, kiedy pojawi się depresja po poronieniu? Dowiedz się dlaczego warto pozwolić sobie na przeżycie żałoby i gdzie szukać pomocy. 

CZYTAJ WIĘCEJ

Jak szybko zajść  w ciążę? Unikaj tych 7 rzeczy!

Na pierwszy rzut oka poczęcie dziecka wydaje się proste – wystarczy kochać się i potem tylko czekać na brak miesiączki. Dla potwierdzenia zrobić test ciążowy i załatwione! W rzeczywistości często wygląda to nieco inaczej. Dla wielu par podjęcie decyzji o powiększeniu rodziny i pojawienie się pozytywnego testu ciążowego nie następuje w tym samym miesiącu, kwartale bądź roku. Dlaczego? Przeczytaj, co może utrudniać zajście w ciążę i czego unikać, aby szybko zajść w ciążę. 

CZYTAJ WIĘCEJ

Comiesięczne rozczarowanie... Jak radzić sobie z emocjami, gdy kolejny raz pojawia się jedna kreska?

Dla wielu par każdy kolejny miesiąc bez ciąży jest jak utracona szansa. Trudne emocje kłębią się w pierwszych dniach cyklu. Najczęściej jest to żal, smutek, bezsilność, rozczarowanie... Dlaczego kolejny miesiąc się nie udało? Jak sobie radzić z tymi trudnymi emocjami? Podpowiada Psycholog Niepłodności - Anna Wietrzykowska.

CZYTAJ WIĘCEJ