Kwasy Omega-3 - ważny składnik w diecie przyszłej mamy

Już na etapie starań o dziecko, warto wiedzieć, że jednym z najważniejszych składników diety w czasie ciąży i karmienia piersią są kwasy tłuszczowe omega-3. Ważna jest zarówno jakość, jak i skład kwasów. Czym zatem kierować się i na co zwrócić uwagę przy wyborze odpowiedniego suplementu?
 

Dobre tłuszcze 

 
Wokół kwasów tłuszczowych urosło wiele mitów. Niestety wiele osób “tłuszcz” od razu kojarzy z czymś niezdrowym, ciężkim, po prostu z tłustym jedzeniem. Tymczasem tłuste nie zawsze jest złe. Tak właśnie jest z określoną grupą tłuszczy, które są dobre, zdrowe. Są to wielonienasycone tłuszcze. Jaką pełnią rolę w ludzkim organizmie? Przede wszystkim są składnikiem budulcowym między innymi dla układu nerwowego i siatkówki oka. Jednym z najważniejszych jest kwas omega-3. Nic więc dziwnego, że lekarze ginekolodzy i położnicy apelują do kobiet, by pamiętały o tym składniku w czasie ciąży i podczas okresu karmienia. To wówczas przekazują one rosnącemu organizmowi cenne składniki. Zapewnienie organizmowi prawidłowej ilości kwasów omega-3 wpływa na wydłużenie czasu trwania ciąży, wzrost masy urodzeniowej noworodka oraz ma znaczenie dla prawidłowego terminu z porodu [1,2].
 

Jaki kwas omega-3 wybrać od pierwszych dni ciąży? 

 
Planując ciążę zastanawiamy się nad tym jak najlepiej zadbać o siebie i rozwijające się dziecko. W podręcznikach dla przyszłych matek, czy artykułach w Internecie możemy przeczytać o tym, że należy jeść kwasy tłuszczowe omega-3, ale niewiele jest porad czym się kierować przy ich wyborze. Sprawa nie jest wcale taka prosta. Najpierw należy wiedzieć, że omega-3 to nazwa ogólna dla różnych substancji, z których najważniejsze to DHA (kwas dokozaheksaenowy) oraz EPA (kwas eikozapentaenowy). Zgodnie z Rekomendacjami Zespołu Ekspertów Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego kluczową substancją jest DHA[3]. Jego prawidłowa ilość w diecie i dostępność DHA dla organizmu podczas ciąży i laktacji może wpłynąć również na rozwój psychiczny i motoryczny dziecka, ostrość widzenia oraz korzystnie wpływa na samopoczucie kobiety po porodzie[1].

 

Jaka ilość omega-3 jest zalecana dla kobiet w ciąży? 

 
Polscy eksperci uznają, że kobiety w ciąży powinny w przypadku niskiego spożycia ryb i braku innych źródeł DHA, przyjmować co najmniej 600 mg DHA dziennie. Ponieważ DHA ma wpływ na dalszy rozwój dziecka specjaliści zalecają przyjmowanie DHA w trakcie karmienia piersią. Nie zaobserwowano skutków ubocznych dla kobiety ciężarnej i płodu, nawet przy spożywaniu większych ilości. Z kolei stanowisko European Food Safety Authority potwierdza, że spożywanie przez kobietę ciężarną DHA wspomaga prawidłowy rozwój oczu oraz mózgu u płodu i niemowląt karmionych piersią. Dla kobiet ciężarnych i karmiących matek korzystne działanie występuje w przypadku spożywania 200 mg DHA dziennie ponad zalecane spożycie 250 mg DHA i EPA dziennie.
 

Kwasy omega-3 - jak wybrać odpowiedni suplement? 

 
Doskonałym źródłem kwasów omega-3 są tłuste ryby. Jeśli jednak dieta przyszłej Mamy jest uboga w zdrowe ryby morskie, warto poszukać suplementu, który dostarcza optymalną ilość kwasów omega-3. Jednym z nich jest suplement diety Solgar Omega-3 Potrójna siła, który zawiera aż 1764 mg EPA/DHA (1008 mg EPA i 756 mg DHA).
 
Do jego produkcji wybrano ryby, które są dostępne sezonowo w zimnych wodach Oceanu Spokojnego: sardynki, sardele i makrele. Na co jeszcze zwrócić uwagę przy wyborze suplementu? Dobry suplement diety powinien mieć ponadto na etykiecie podaną informację o ilości kwasów DHA i EPA w porcji dziennej. Trzeba zwrócić uwagę właśnie na to, że podawane ilości dotyczą całej porcji, którą zaleca się w ciągu dnia. Może to być 1, 2 lub więcej kapsułek czy tabletek. Polscy eksperci uspokajają, że ryzyko zanieczyszczenia metalami ciężkimi, dioksynami oraz polichlorowanymi bifenylami (PCB), które mogą być szkodliwe dla płodu jest wyeliminowane, gdy DHA pochodzi z bezpiecznych źródeł i proces jest kontrolowany. 
 
Ważne, aby olej wykorzystywany w suplementach był poddawany procesowi oczyszczania i koncentracji, ponieważ zapewnia to bezpieczeństwo oraz wysoką jakość dostarczanych składników.   

źródła:

1. Rekomendacje Zespołu Ekspertów Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego w zakresie stosowania kwasów omega-3 w położnictwie. Ginekol Pol. 2010, 81, 467-469.
2. DHA supplementation and pregnancy outcomes. Am J Clin Nutr. 2013, 97, 808-815.
3. Rekomendacje Polskiego TowarzystwaGinekologicznego w zakresie stosowania witamin i mikroelementów u kobiet planujących ciążę, ciężarnych i karmiących. Ginekol Pol. 5/2014, 85, 395-399.
 
 
Oceń ten artykuł:
(5)

AUTOR:

Redakcja OvuFriend - Katarzyna Wójcicka - psycholog, community manager, koordynatorka treści internetowych. Pasjonuje się psychologią w szczególności dotyczącą problemów związanych z niepłodnością. Uwielbia taniec i sport.

Zainteresują Cię również:

Kalendarz dni płodnych - aplikacja - starania o dziecko

Postanowione - rozpoczynacie starania o dziecko. Mija pierwszy, drugi, trzeci miesiąc, a ciąży nie ma. Pojawia się lekki niepokój - co się dzieje? Tak rozpoczyna się historia wielu kobiet z OvuFriend, które używają aplikacji podczas starania o dziecko. Inteligentny kalendarz dni płodnych nie tylko szybko nauczy się Twojej płodności ale również wcześnie wykryje nieprawidłowości. Przeczytaj jak aplikacja pomoże Ci zajść w ciążę!  

CZYTAJ WIĘCEJ

Ciążooporna - historia kobiety, która pragnie zostać Mamą ♡

Emilia mówi o sobie, że jest ciążooporna. Jej walka o bycie Mamą trwa już kilka lat, więc sama zaczęła nazywać siebie dinozaurem ciążooporności. Przeczytaj prawdziwą historię kobiety starającej się o dziecko. Kobiety, która pomimo wielu trudnych doświadczeń nie poddaje się i nie traci nadziei. 

CZYTAJ WIĘCEJ

Jak radzić sobie z trudnymi pytaniami, gdy cierpisz na niepłodność i masz problemy z zajściem w ciążę?

Tylko osoby, które doświadczyły przedłużających się starań o dziecko, wiedzą jak trudne mogą być pytania ze strony innych... "A Wy kiedy będziecie mieli dziecko?" jest jednym z najczęstszych. Jak odpowiadać na trudne pytania? Jak radzić sobie z emocjami podczas przedłużających się starań o dziecko? I dlaczego problemy z płodnością są tak trudnym emocjonalnie doświadczeniem? Przeczytaj artykuł doświadczonego psychologa - Justyny Kuczmierowskiej, która na codzień pracuje z parami borykającymi się z niepłodnością! 

CZYTAJ WIĘCEJ
Fundusze Europejskie: Inteligentny Rozwój Narodowe Centrum Badań i Rozwoju Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego