Kwasy Omega-3 - ważny składnik w diecie przyszłej mamy

Już na etapie starań o dziecko, warto wiedzieć, że jednym z najważniejszych składników diety w czasie ciąży i karmienia piersią są kwasy tłuszczowe omega-3. Ważna jest zarówno jakość, jak i skład kwasów. Czym zatem kierować się i na co zwrócić uwagę przy wyborze odpowiedniego suplementu?
 

Dobre tłuszcze 

 
Wokół kwasów tłuszczowych urosło wiele mitów. Niestety wiele osób “tłuszcz” od razu kojarzy z czymś niezdrowym, ciężkim, po prostu z tłustym jedzeniem. Tymczasem tłuste nie zawsze jest złe. Tak właśnie jest z określoną grupą tłuszczy, które są dobre, zdrowe. Są to wielonienasycone tłuszcze. Jaką pełnią rolę w ludzkim organizmie? Przede wszystkim są składnikiem budulcowym między innymi dla układu nerwowego i siatkówki oka. Jednym z najważniejszych jest kwas omega-3. Nic więc dziwnego, że lekarze ginekolodzy i położnicy apelują do kobiet, by pamiętały o tym składniku w czasie ciąży i podczas okresu karmienia. To wówczas przekazują one rosnącemu organizmowi cenne składniki. Zapewnienie organizmowi prawidłowej ilości kwasów omega-3 wpływa na wydłużenie czasu trwania ciąży, wzrost masy urodzeniowej noworodka oraz ma znaczenie dla prawidłowego terminu z porodu [1,2].
 

Jaki kwas omega-3 wybrać od pierwszych dni ciąży? 

 
Planując ciążę zastanawiamy się nad tym jak najlepiej zadbać o siebie i rozwijające się dziecko. W podręcznikach dla przyszłych matek, czy artykułach w Internecie możemy przeczytać o tym, że należy jeść kwasy tłuszczowe omega-3, ale niewiele jest porad czym się kierować przy ich wyborze. Sprawa nie jest wcale taka prosta. Najpierw należy wiedzieć, że omega-3 to nazwa ogólna dla różnych substancji, z których najważniejsze to DHA (kwas dokozaheksaenowy) oraz EPA (kwas eikozapentaenowy). Zgodnie z Rekomendacjami Zespołu Ekspertów Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego kluczową substancją jest DHA[3]. Jego prawidłowa ilość w diecie i dostępność DHA dla organizmu podczas ciąży i laktacji może wpłynąć również na rozwój psychiczny i motoryczny dziecka, ostrość widzenia oraz korzystnie wpływa na samopoczucie kobiety po porodzie[1].

 

Jaka ilość omega-3 jest zalecana dla kobiet w ciąży? 

 
Polscy eksperci uznają, że kobiety w ciąży powinny w przypadku niskiego spożycia ryb i braku innych źródeł DHA, przyjmować co najmniej 600 mg DHA dziennie. Ponieważ DHA ma wpływ na dalszy rozwój dziecka specjaliści zalecają przyjmowanie DHA w trakcie karmienia piersią. Nie zaobserwowano skutków ubocznych dla kobiety ciężarnej i płodu, nawet przy spożywaniu większych ilości. Z kolei stanowisko European Food Safety Authority potwierdza, że spożywanie przez kobietę ciężarną DHA wspomaga prawidłowy rozwój oczu oraz mózgu u płodu i niemowląt karmionych piersią. Dla kobiet ciężarnych i karmiących matek korzystne działanie występuje w przypadku spożywania 200 mg DHA dziennie ponad zalecane spożycie 250 mg DHA i EPA dziennie.
 

Kwasy omega-3 - jak wybrać odpowiedni suplement? 

 
Doskonałym źródłem kwasów omega-3 są tłuste ryby. Jeśli jednak dieta przyszłej Mamy jest uboga w zdrowe ryby morskie, warto poszukać suplementu, który dostarcza optymalną ilość kwasów omega-3. Jednym z nich jest suplement diety Solgar Omega-3 Potrójna siła, który zawiera aż 1764 mg EPA/DHA (1008 mg EPA i 756 mg DHA).
 
Do jego produkcji wybrano ryby, które są dostępne sezonowo w zimnych wodach Oceanu Spokojnego: sardynki, sardele i makrele. Na co jeszcze zwrócić uwagę przy wyborze suplementu? Dobry suplement diety powinien mieć ponadto na etykiecie podaną informację o ilości kwasów DHA i EPA w porcji dziennej. Trzeba zwrócić uwagę właśnie na to, że podawane ilości dotyczą całej porcji, którą zaleca się w ciągu dnia. Może to być 1, 2 lub więcej kapsułek czy tabletek. Polscy eksperci uspokajają, że ryzyko zanieczyszczenia metalami ciężkimi, dioksynami oraz polichlorowanymi bifenylami (PCB), które mogą być szkodliwe dla płodu jest wyeliminowane, gdy DHA pochodzi z bezpiecznych źródeł i proces jest kontrolowany. 
 
Ważne, aby olej wykorzystywany w suplementach był poddawany procesowi oczyszczania i koncentracji, ponieważ zapewnia to bezpieczeństwo oraz wysoką jakość dostarczanych składników.   

źródła:

1. Rekomendacje Zespołu Ekspertów Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego w zakresie stosowania kwasów omega-3 w położnictwie. Ginekol Pol. 2010, 81, 467-469.
2. DHA supplementation and pregnancy outcomes. Am J Clin Nutr. 2013, 97, 808-815.
3. Rekomendacje Polskiego TowarzystwaGinekologicznego w zakresie stosowania witamin i mikroelementów u kobiet planujących ciążę, ciężarnych i karmiących. Ginekol Pol. 5/2014, 85, 395-399.
 
 
Oceń ten artykuł:
(6)

AUTOR:

Redakcja OvuFriend - Katarzyna Wójcicka - psycholog, community manager, koordynatorka treści internetowych. Pasjonuje się psychologią w szczególności dotyczącą problemów związanych z niepłodnością. Uwielbia taniec i sport.

Zainteresują Cię również:

Płodność i zdrowie w posiłkach - co jeść w okresie przesilenia zimowego?

Wiadomo nie od dziś, że to co jemy ma ogromny wpływ na nasze zdrowie i płodność. Co jednak zrobić, kiedy dostępność świeżych i sezonowych produktów jest ograniczona? Po jakie produkty sięgać zimą, aby dostarczać organizmowi kluczowych składników dla zdrowia i płodności? 

CZYTAJ WIĘCEJ

Zaburzenia hormonalne - 8 najczęstszych objawów

Zaburzenia hormonalne - jakie są ich najczęstsze objawy? Które objawy powinny Cię skłonić do wizyty u lekarza i diagnostyki w kierunku zaburzeń hormonalnych? Jakie są najczęstsze przyczyny braku równowagi hormonalnej i jak wygląda leczenie? 

CZYTAJ WIĘCEJ

Smog - czy smog w Polsce może obniżać płodność?

Polska jest jednym z najbardziej zanieczyszczonych krajów na świecie. To niestety przykry fakt. Jesteśmy świadomi, że smog negatywnie wpływa na nasz organizm - płuca, serce. Ale czy może również upośledzać naszą płodność? Czy może dodatkowo obniżać parametry nasienia? Czy możemy mądrze się przed tym zabezpieczać, czy to już histeria? Zadaliśmy to pytanie ekspertom, przeczytaj co usłyszeliśmy!  

CZYTAJ WIĘCEJ
Fundusze Europejskie: Inteligentny Rozwój Narodowe Centrum Badań i Rozwoju Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego