Brak ochoty na seks... - najczęstsze przyczyny niskiego libido u kobiet

Problemów związanych z brakiem ochoty na seks, niskim libido i brakiem satysfakcji seksualnej, może doświadczać nawet 50% kobiet! Biorąc pod uwagę fakt, że satysfakcja seksualna, a w tym przypadku jej brak… przekłada się na pozostałe sfery, może to stanowić duży problem, który znacząco obniża jakość życia. Jakie są najczęstsze przyczyny niskiego libido? Co robić, kiedy odczuwasz brak ochoty na współżycie i zbliżenia z partnerem?

 

Libido - co to takiego? 

 
Libido to popęd seksualny, czyli ogólne określenie, jakie potrzeby seksualne ma dana osoba. Jest zależne od wielu czynników: psychologicznych, fizycznych, a nawet społecznych. W przypadku kobiet w dużej mierze jest zależne od cyklu miesiączkowego i hormonów, które ten cykl regulują np. estrogen, progesteron. Duża część kobiet odczuwa wzmożony popęd seksualny w dniach okołoowulacyjnych, kiedy poziom estrogenów jest wysoki, a mniejszy w drugiej połowie cyklu (po owulacji). 
 
 

“Kiedy brak ochoty na seks…”, czyli skąd się bierze niskie libido 

 

1. Problemy hormonalne

 
Jedną z głównych przyczyn niskiego libido u kobiet są problemy hormonalne. I nie chodzi tutaj tylko o hormony typowo kobiece jak estrogen. Mowa również o innych hormonach, które wpływają na popęd seksualny: testosteron, kortyzol, czy hormony tarczycy (czytaj więcej: o zaburzeniach hormonalnych i hormonach kluczowych dla kobiecej płodności). 
 
Zacznijmy jednak od estrogenu, czyli hormonu najbardziej charakterystycznego dla kobiecego cyklu. Jeśli ma on nieprawidłowe stężenie w określonych fazach cyklu może się to wiązać z obniżonym samopoczuciem, wahaniami nastroju i płaczliwością. Kobieta może mieć trudności z utrzymaniem prawidłowej masy ciała, mogą pojawiać się przykre dolegliwości ze strony układu pokarmowego np. wzdęcia. Nieprawidłowe stężenie estrogenu może się również wiązać ze zmianami w intensywności krwawień miesiączkowych (np. skąpe lub obfite miesiączki), a także z suchością pochwy. Wszystkie te dolegliwości mogą mieć bezpośrednie przełożenie na kobiecy popęd seksualny i tym samym sprawiać, że kobieta nie ma ochoty na współżycie.
 
Kolejnym hormonem, który ma niebagatelne znaczenie dla kobiecego popędu jest kortyzol. Poziom kortyzolu wzrasta, kiedy w naszym życiu jest dużo stresu. Jakie mogą być objawy nieprawidłowego stężenia kortyzolu w organizmie? Jeśli żyjesz w ciągłym biegu, jesteś zmęczona, przytłoczona liczbą obowiązków, poddenerwowana i bez energii, warto oznaczyć stężenie kortyzolu. Jeśli często masz ochotę na słodkie lub niezdrowe przekąski typu fast food, to również może być znak, że kortyzolu jest w Twoim organizmie za dużo. Hormon ten może bowiem powodować problemy we właściwej gospodarce cukru we krwi. 
 
Testosteron to hormon, który jest w dużej mierze odpowiedzialny za popęd seksualny zarówno u kobiet, jak i u mężczyzn. Zaburzenia równowagi tego hormonu mogą zatem skutkować obniżonym libido. A jakie jeszcze objawy powinny Cię skłonić do wizyty u lekarza i oznaczenia stężenia testosteronu? Przede wszystkim trądzik i inne problemy skórne, nadmierne owłosienie, wypadanie włosów. Jeśli natomiast starasz się o dziecko, nieprawidłowe stężenie testosteronu może znacząco utrudniać zajście w ciążę. 
 
Brak ochoty na seks, zmęczenie, złe samopoczucie, stany depresyjne, problemy z wagą? Wszystkie te objawy są charakterystyczne dla problemów związanych z nieprawidłową gospodarką hormonów tarczycy. Zgłoś się do lekarza i porozmawiaj z nim na temat swoich dolegliwości (dowiedz się więcej o chorobach tarczycy: niedoczynność tarczycy, choroba Hashimoto). 
 

2. Stres w życiu codziennym 

 
Stres jest bardzo istotnym czynnikiem, który wpływa na kobiece samopoczucie, w tym na popęd seksualny skutecznie go obniżając. Ciężko o miłosne uniesienia, kiedy głowę zaprzątają problemy w pracy, w związku,  czy z dziećmi. Stres może zaburzać równowagę hormonalną w kobiecym organizmie np. poprzez zwiększanie stężenia prolaktyny. W naturalnych sytuacjach poziom prolaktyny wzrasta po współżyciu i po orgazmie. Kiedy ten poziom utrzymuje się przez dłuższy czas na wysokim poziomie (właśnie z powodu stresu), mózg otrzymuje sygnał, że organizm jest zaspokojony. Tym samym potrzeby seksualne oraz libido mogą utrzymywać na bardzo niskim poziomie. Stres aktywizuje również wydzielanie zbyt dużej ilości wspomnianego wyżej kortyzolu. 
 
Jak radzić sobie ze stresem? Przede wszystkim zadbaj o zdrowe relacje z innymi: z partnerem, rodziną, czy przyjaciółmi. Jeśli czujesz, że za dużo obowiązków domowych spoczywa na Twoich barkach, poproś o pomoc. Pozwól sobie na odpoczynek, relaks i przyjemności. Sprawdź, co sprawia Ci największą frajdę i pozwala Ci się odstresować: spacer, spotkanie z przyjaciółką, dobra książka, bieganie, czy ciepła kąpiel. 
 
Jeśli jednak czujesz, że Twoje sposoby radzenia sobie ze stresem, nie przynoszą rezultatów. Masz wrażenie, że nierozwiązane problemy w relacji z partnerem, tylko się pogłębiają. Nie czerpiesz satysfakcji z pracy i na myśl o niej, masz ochotę uciekać… Jesteś przytłoczona, wyczerpana i zmęczona - nie bagatelizuj objawów! Skorzystaj ze specjalistycznej pomocy. 
 

3. Problemy psychologiczne 

 
Kolejny czynnik również jest związany ze sferą emocjonalną. Problemy psychologiczne, nawet jeśli są to łagodne odmiany, które nie wymagają leczenia, mogą znacząco wpływać na seksualność, a tym samym na libido danej osoby. 
 
Wiele kobiet zmaga się z niską samoocenąobniżonym poczuciem własnej wartości. Kobiety mają problemy z akceptacją siebie i swojego ciała, przez co w intymnych sytuacjach czują się niepewnie. To może wiązać się z niższymi potrzebami seksualnymi, obniżonym libido i niską satysfakcją seksualną. 
 
Innym bardzo przykrym doświadczeniem, które może powodować problemy psychologiczne jest bycie w toksycznym, dysfunkcyjnym związku. Przemoc fizyczna, ale również psychologiczna, czy ekonomiczna, powodują głębokie zaburzenia emocjonalne, również w sferze seksualnej. W takiej sytuacji najlepiej porozmawiaj z zaufaną, bliską osobą lub zgłoś się do specjalisty. 
 
 

4. Stosowanie używek - papierosy/alkohol

 
Nadużywanie alkoholu, czy papierosów może zmniejszać sprawność seksualną, obniżać libido, a w skrajnych przypadkach powodować impotencję. Alkohol papierosy i inne używki wpływają na gospodarkę hormonalną całego organizmu. Zaburzają wydzielanie hormonów,: podnoszą poziom kortyzolu (hormonu stresu), a obniżają poziom testosteronu, który w dużej mierze jest odpowiedzialny za popęd seksualny. Palenie papierosów może zwężać naczynia krwionośne i tym samym ograniczać dopływ krwi do narządów płciowych, a dodatkowo papierosy mogą nasilać objawy insulinooporności (czytaj więcej: czym jest insulinooporność).  
 
 

5. Choroby - częsta przyczyna niskiego libido 

 
Choroby, czyli wszelkie dysfunkcje organizmu mogą mieć swoje odzwierciedlenie w sferze seksualnej i niskim libido. Przewlekłe choroby, towarzyszący im ból, codzienne dolegliwości znacząco obniżają jakość życia i samopoczucie. Cukrzyca, niedoczynność/nadczynność tarczycy, insulinooporność, anemia, czy zaburzenia neurologiczne to choroby, które bardzo często uniemożliwiają normalne, codzienne funkcjonowanie. Podobnie jak problemy psychiczne: stres, depresja, nerwica, czy lęk - to również choroby, które sprawiają, że jakość życia jest obniżona. 
 
Kiedy w naszym życiu brakuje równowagi, nasza energia życiowa jest na niskim poziomie, seks schodzi na dalszy plan. Nasz organizm dąży do zaspokojenia podstawowych potrzeb: bezpieczeństwa, odzyskania równowagi życiowej, poprawienia samopoczucia, niekoniecznie mając ochotę na miłosne uniesienia i zbliżenia z partnerem. Kiedy nie mamy energii, jesteśmy zmęczeni i wyczerpani, często również nie mamy ochoty na seks! 
 
Warto wiedzieć, że leki stosowane w przewlekłych chorobach np. w depresji, mogą wywoływać działania niepożądane w postaci niskiego libido.
 

Niskie libido - jak przywrócić pożądanie i ochotę na seks? 

 
W pierwszej kolejności musisz znaleźć przyczynę obniżonego libido. Jeśli problem jest złożony samodzielnie znalezienie przyczyny może być trudne, dlatego warto porozmawiać z lekarzem, psychologiem lub seksuologiem. Jeśli z pomocą specjalistów odzyskasz zdrowie fizyczne lub rozwiążesz problemy psychologiczne, jest duża szansa, że Twoje libido znacząco się zwiększy. 
 

Co możesz zrobić sama? Przeczytaj proste i domowe sposoby na zwiększenie libido:

 
  • wysypiaj się - brak snu zaburza gospodarkę hormonalną u kobiet (powoduje spadek estrogenu oraz testosteronu). Chcesz poprawić swoje libido? Zadbaj zatem o zdrowy sen, co najmniej 6-8 godzin w ciągu nocy.
  • zmień dietę - niezdrowa, ciężkostrawna dieta nie sprzyja płodności. Dodatkowo wiele chorób, które mogą powodować spadek libido jest chorobami dietozależnymi: insulinooporność, nadciśnienie, czy cukrzyca. Zadbaj zatem o zdrową, zbilansowaną dietę. A które produkty spożywcze mają udowodnione, korzystne działanie na poprawę libido? Przede wszystkim kawa, czekolada, orzechy, ostre przyprawy (np. chilli, imbir, pieprz), owoce morza (np. ostrygi), seler, banany, arbuz oraz oczywiście owoc płodności, czyli awokado!
  • wypróbuj afrodyzjaki - oprócz wspomnianych wyżej produktów spożywczych, które mogą poprawiać libido, świetnymi afrodyzjakami są: zapachy (np. wanilii, cynamonu), olejki do masażu, zioła (np. kolendra) i korzenie adaptogenne (dowiedz się więcej, czym są adaptogeny).
  • bądź aktywna - aktywność fizyczna może skutecznie zmniejszać poziom stresu, który jest jedną z najczęstszych przyczyn obniżonego libido. Dodatkowo badania wykazały, że wykonując ćwiczenia siłowe, zwiększa się poziom testosteronu - hormonu w odpowiedzialnego za popęd seksualny, 
  • wprowadź urozmaicenia - zadbaj o to, aby w waszym życiu nie było nudy. Gra wstępna nie musi zaczynać się w łóżku. Wyślij do swojego mężczyzny seksowną wiadomość w ciągu dnia. Takie pisanie dwuznacznych wiadomości ma nawet swoją nazwę: sexting. Sprawdź, co innego może zadziałać na Ciebie pobudzająco: seksowna bielizna, gadżety erotyczne, a może zmiana miejsca, w którym zazwyczaj uprawiacie seks? Nie bój się eksperymentować! 
 
 
Oceń ten artykuł:
(2)

AUTOR:

Redakcja OvuFriend, konsultacja medyczna - dr hab. med. Iwona Szymusik - specjalista położnictwa i ginekologii, endokrynologii ginekologicznej i rozrodczości. Członkini Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego (PTG), Polskiego Towarzystwa Medycyny Rozrodu (PTMR), Europejskiego Towarzystwa Medycyny Rozrodu i Embriologii (ESHRE) oraz Amerykańskiego Towarzystwa Medycyny Rozrodu (ASRM). Specjalizuje się w leczeniu niepłodności, endokrynologii ginekologicznej, zachowaniu zdolności prokreacyjnych (oncofertility), w metodach wspomaganej prokreacji oraz w prowadzeniu ciąży.

Zainteresują Cię również:

Plamienie i krwawienie międzymiesiączkowe - najczęstsze przyczyny

Czym najczęściej jest spowodowane plamienie lub krwawienie międzymiesiączkowe? Jak odróżnić plamienie od krwawienia z pochwy? Czy brązowe plamienie przed okresem to niepokojący objaw? Kiedy warto skonsultować się z lekarzem? 

CZYTAJ WIĘCEJ

Endometrium – bardzo ważne milimetry w życiu kobiety

Czym jest endometrium, a czym endometrioza? Jakie mogą być inne choroby endometrium i jak się objawiają? Jaka grubość endometrium jest optymalna podczas starań o dziecko? 

CZYTAJ WIĘCEJ

6 składników, które mogą wesprzeć Twoją płodność i zwiększyć szanse na zajście w ciążę!

Dowiedz się, które składniki są ważne i istotne w kontekście płodności. Jakie produkty mogą zwiększać szanse na zajście w ciążę i tym samym przyśpieszać starania o dziecko? Poznaj proste i sprawdzone przepisy na zastosowanie 6 składników wspierających płodność!

CZYTAJ WIĘCEJ
Fundusze Europejskie: Inteligentny Rozwój Narodowe Centrum Badań i Rozwoju Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego

Projekt OvuFriend: "Opracowanie nowych w skali światowej rozwiązań w obszarze uczenia maszynowego wspierających w planowaniu rodziny i pokonywaniu problemu niepłodności" współfinansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu Inteligentny Rozwój 2014-2020.

UTWÓRZ KONTO

Twoje dane są u nas bezpieczne. Nigdy nie udostępnimy nikomu Twojego adresu e-mail ani bez Twojego pozwolenia nie będziemy wysyłać do Ciebie wiadomości. My również nie lubimy spamu!

Twój adres e-mail: 
OK Anuluj
Dziękujemy za dołączenie do OvuFriend!

Wysłaliśmy do Ciebie wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Aby aktywować konto przejdź do swojej poczty email , a następnie kliknij na link aktywacyjny, który do Ciebie wysłaliśmy.

Jeśli nie widzisz naszej wiadomości, zajrzyj proszę do folderu Spam.

OK (15)