Cykl miesiączkowy kobiety - co warto obserwować?

Czym jest cykl miesiączkowy? Jak go obliczyć?

 
Cykl miesiączkowy to regularne zmiany, które zachodzą w kobiecym organizmie pod wpływem hormonów. Średnia długość cyklu miesiączkowego to 28 dni, jednak za cykle prawidłowe uznaje się te trwające od 21 do 35 dni. Pierwszym dniem cyklu jest pierwszy dzień krwawienia miesiączkowego. Ostatnim dniem cyklu jest natomiast dzień poprzedzający pojawienie się kolejnej miesiączki. 
 
Cykl miesiączkowy dzieli się na 4 fazy:
  • miesiączka - krwawienie miesiączkowe (spadek działania hormonów), czytaj więcej: o miesiączce
  • faza folikularna - faza dojrzewania komórki jajowej (wzrost stężenia estrogenu - pod wpływem hormonów dojrzewa pęcherzyk Graafa)
  • owulacja - poziom estrogenu osiąga swoje najwyższe stężenie - następuje pęknięcie pęcherzyka, z którego uwalniana jest komórka jajowa 
  • faza lutealna - faza ciałka żółtego - jej długość jest najczęściej stała i trwa zazwyczaj od 10 do 16 dni - w trakcie tej fazy wzrasta poziom progesteronu, rozrasta się błona śluzowa, która przygotowuje się na przyjęcie zarodka (czytaj więcej: czym jest faza lutealna). 
 

Cykl miesiączkowy - co warto obserwować?

 
Cykl miesiączkowy kobiety podlega cyklicznym zmianom, które są wywołane przede wszystkim działaniem hormonów. W aplikacji OvuFriend możesz zapisywać odczuwane objawy (do wyboru masz ponad 50 symptomów!), nastrój, obserwacje śluzu szyjkowego, pomiar temperatury, zażywane leki, czy wyniki testów owulacyjnych. 
 
  1. obserwacja śluzu szyjkowego - śluz, który możesz zaobserwować codziennie na swojej bieliźnie jest bardzo ważnym wskaźnikiem płodności, który warto obserwować. Jest to bardzo proste i w powiązaniu z innymi objawami dużo mówi o aktualnej płodności kobiety. Dowiedz się więcej, w jaki sposób dokonywać obserwacji śluzu. Cykl miesiączkowy dzieli się na fazy, a w każdej z nich śluz szyjkowy ma inny wygląd, ilość i konsystencję. Sprawdź, jakie są rodzaje śluzu i jak je rozpoznać
  2. odczuwane objawy i dolegliwości, które towarzyszą Ci podczas cyklu np. ból miesiączkowy, wrażliwe piersi, plamienia, czy wzrost libido (dowiedz się więcej, dlaczego warto śledzić libido w trakcie cyklu miesiączkowego). Cykl miesiączkowy i to, co odczuwasz w trakcie jego trwania świadczy o naturalnych zmianach hormonalnych, które zachodzą w Twoim ciele. 
  3. nastrój i samopoczucie - są powiązane z hormonami i fazą cyklu miesiączkowego, dlatego mogą dość dobrze pomóc algorytmom OvuFriend wyznaczyć Twoje dni płodne i fazę cyklu. Przeczytaj, dlaczego warto śledzić nastrój w cyklu miesiączkowym,
  4. poranna temperatura ciała - temperatura mierzona z samego rana, o tej samej godzinie, zaraz po przebudzeniu może pomóc wyznaczyć termin owulacji. Dzieje się tak dlatego, że temperatura ciała odzwierciedla poziom hormonów w naszym ciele. Przed owulacją jest niższa (działanie estrogenu), a po owulacji poziom temperatur jest wyższy (zaczyna działać progesteron). Charakterystyczny skok temperatury następuje po owulacji i wówczas na wykresie widoczna jest typowa dwufazowość temperatur - niższe przed owulacją, wyższe po owulacji. Może to potwierdzić wystąpienie jajeczkowania, a także wskazać jego dokładny dzień. Upewnij się, że wiesz w jaki sposób dokonywać pomiaru temperatury.
  5. testy owulacyjne, czytaj więcej: jak działają i kiedy robić testy owulacyjne,
  6. leki, które stosujesz - przeczytaj, dlaczego warto zapisywać leki w aplikacji OvuFriend,
  7. opcjonalnie możesz również sprawdzać pozycję szyjki macicy (nie każda kobieta czuję się komfortowo, aby to robić). Dowiedz się więcej, którym kobietom szczególnie zaleca się obserwacje szyjki macicy oraz w jaki sposób dokonywać obserwacji szyjki macicy?
Im więcej obserwacji codziennie wpiszesz, tym lepiej OvuFriend będzie w stanie przeanalizować Twój cykl miesiączkowy i Twoją płodność. Aplikacja OvuFriend będzie mogła nauczyć się Twojej płodności, wyznaczyć Twoje dni płodne i owulację, przewidzieć termin miesiączki, zwiększyć Twoje szanse na zajście w ciążę lub wykryć ewentualne problemy z płodnością na wczesnym etapie. Pobierz aplikację z AppStore lub Google Play i załóż bezpłatne konto. 
 

Cykl miesiączkowy - co i w jaki sposób zapisywać w aplikacji OvuFriend?

 
Ważne, abyś starała się uzupełniać dane w aplikacji OvuFriend regularnie i najlepiej przez cały cykl miesiączkowy. Jak i kiedy wprowadzać dane? Oto najważniejsze zasady:
  1. Zacznij od zapisania daty ostatniej miesiączki. Prawdopodobnie system poprosi Cię o to już przy rejestracji. Pierwszy dzień miesiączki będzie Twoim pierwszym dniem cyklu. Warto odnotować każde zaobserwowane plamienie lub krwawienie, a także jego intensywność (Czym jest plamienie i jak odróżnić je od miesiączki?). Długość i intensywność Twoich miesiączek jest ważnym parametrem analizy. 
  2. Śluz szyjkowy, który zaobserwujesz na swojej bieliźnie, sprawdzaj regularnie, idealnie kilka razy dziennie, najlepiej o różnych porach dnia (rano, w południe i wieczorem). Zawsze zapisuj najbardziej płodny śluz zaobserwowany danego dnia. W OvuFriend do wyboru masz 5 rodzajów śluzu. Upewnij się, że wiesz jakie są rodzaje śluzu i jak je rozpoznać oraz w jaki sposób dokonywać obserwacji śluzu. Sprawdzenie śluzu jest bardzo łatwe i zajmuje tylko chwilkę, np. podczas wizyty w toalecie. Zapisuj swoje objawy, dolegliwości, nastrój i zażywane leki. Wszystko to ma duży wpływ na Twój cykl miesiączkowy i zmiany, które w nim zachodzą. 
  3. Jeśli mierzysz poranną temperaturę ciała w celu wyznaczeniu owulacji, mierz ją codziennie o tej samej porze przed wstaniem z łóżka. Zapisz ją z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku i zapamiętaj godzinę jej pomiaru (z półgodzinnym przybliżeniem). Upewnij się, że wiesz w jaki sposób dokonywać pomiaru temperatury. Dla ułatwienia, w OvuFriend przy czasie zmierzenia, możesz zapamiętać swoją stałą godzinę pomiaru zaznaczając pole „Ustaw jako godzinę domyślną”. Pamiętaj jednak, że jeśli któregoś dnia zmierzysz temperaturę o innym czasie, musisz wybrać tę godzinę pomiaru z listy. 
  4. Opcjonalnie możesz sprawdzać również szyjkę macicy, jej wysokość, twardość i otwarcie (W jaki sposób dokonywać obserwacji szyjki macicy?). Jeśli nie jesteś w stanie rozpoznać wszystkich trzech parametrów, wpisz tylko te, które potrafisz. Na przykład, jeśli łatwo wyczuwasz, że szyjka jest nisko, a nie potrafisz stwierdzić czy jest otwarta czy zamknięta, wpisz tylko jej wysokość.
Pamiętaj, im więcej obserwacji wykonasz, tym lepiej OvuFriend będzie w stanie uczyć się Twojej płodności, analizować i interpretować Twój cykl miesiączkowy oraz Twoją płodność. 

Dlaczego warto zapisywać bóle w cyklu miesiączkowym?

 
Bóle w cyklu miesiączkowym warto śledzić, ponieważ mogą one dużo powiedzieć nam o zdrowiu, płodności i samym cyklu miesiączkowym. W trakcie cyklu odczuwamy wiele różnego rodzaju bóli - od bólu miesiączkowego, poprzez owulacyjny, aż po różnego rodzaju bóle piersi, czy bóle głowy, które też mogą być wynikiem działania hormonów. Ciekawe jest to, że wiele rodzajów bólu jest charakterystycznych tylko dla nas i są odczuwane cyklicznie (powtarzają się z cyklu na cyklu w podobnych dniach np. bóle owulacyjne). Poznając je możemy otrzymać wiele informacji o dniach płodnych, owulacji lub co również ważne o anomaliach w cyklu, czyli problemach które powinniśmy skonsultować z lekarzem (czym jest sekcja “skonsultuj z lekarzem" w aplikacji OvuFriend?).
 
Cykl miesiączkowy i bóle, które odczuwasz w trakcie jego trwania mogą być powiązane powiązane z naturalnymi, fizjologicznymi zmianami np. poprzez zmiany w stężeniach hormonów, albo mogą być charakterystycznymi objawami zespołu napięcia przedmiesiączkowego (czytaj więcej o PMS). Śledząc objawy bólowe masz możliwość monitorowania swojego zdrowia - będziesz doskonale wiedziała, które objawy bólowe są Twoimi “naturalnymi” objawami w trakcie cyklu, a które z nich są “nietypowe” dla Twojego organizmu. Dzięki temu, jeśli pojawią się jakiekolwiek odstępstwa od normy, będziesz je w stanie wychwycić na bardzo wczesnym etapie.

 

Dlaczego warto zapisywać libido w cyklu miesiączkowym?

 
Libido, czyli popęd seksualny może się zmieniać w trakcie cyklu miesiączkowego. Libido jest głównie sterowane przez dwa hormony: estrogen i progesteron. Najczęściej kobiety mają zwiększony popęd seksualny (odnotowują wzrost libido) w dniach okołoowulacyjnych. Wówczas mają większą ochotę na seks i zbliżenia z partnerem. Estrogen zwiększa również ilość śluzu szyjkowego, który sprawia że pochwa jest bardziej nawilżona, co również powoduje u wielu kobiet większą ochotę na zbliżenia.  
 
W drugiej fazie cyklu, czyli tej po owulacji - zwiększa się wydzielanie progesteronu - libido najczęściej obniża się, a ochota na seks staje się mniejsza. Nie jest to oczywiście regułą, ponieważ każdy organizm jest inny i każda kobieta inaczej reaguje na zmiany hormonalne w trakcie cyklu (czytaj więcej: o kobiecych hormonach).  
 
Dodatkowo trzeba zaznaczyć, że libido jest zależne również od innych czynników np. stres, zmęczenie, choroby, czy problemy w związku - mogą sprawiać, że ochota na seks jest mniejsza. Warto zatem śledzić libido wraz z innymi objawami i parametrami zdrowotnymi. Przeczytaj więcej o przyczynach niskiego libido u kobiet.
 

Dlaczego warto zapisywać zażywane leki w cyklu miesiączkowym?

 
Zarówno leki stosowane doraźnie np. w przypadku przeziębienia, jak i te stosowane w chorobach przewlekłych, mogą wpływać na zmiany w kobiecym cyklu miesiączkowym. Niektóre leki mogą powodować wydłużanie cyklu (spóźniająca się miesiączka) lub skracanie cyklu, nieregularne miesiączki, zmiany w śluzie szyjkowym, czy obfitości krwawienia miesiączkowego. Bez śledzenia i odnotowywania leków, te zmiany trudno wychwycić i zidentyfikować, czym mogą być spowodowane. Odnotowując leki w aplikacji, analiza staje się dużo łatwiejsza, bardziej wiarygodna i przede wszystkim przejrzysta dla Ciebie jak i dla lekarza w przypadku konsultacji lekarskiej. 
 
Jeśli cierpisz na jakieś dolegliwości bólowe, dzięki śledzeniu zażywanych leków, jesteś w stanie zaobserwować, czy przynoszą one spodziewane efekty, czy jednak słabo na Ciebie działają i być może wymagają zmiany.
 
 

Dlaczego warto zapisywać samopoczucie i nastrój w cyklu miesiączkowym?

 
Hormony mają ogromny wpływ na cykl miesiączkowy, na funkcjonowanie kobiety, w tym również na nastrój. Kobiecy organizm jest w dużej mierze sterowany przez hormony, przede wszystkim poprzez zmiany w stężeniach estrogenu i progesteronu. 
 
Pod wpływem estrogenów, których poziom znacząco zwiększa się przed owulacją - kobiety najczęściej są pełne energii, mają dobry nastrój, są twórcze i zmotywowane. Wzrasta również poziom libido (wzmaga się ochota na sex). Ma to również swoje odzwierciedlenie w wyglądzie zewnętrznym - skóra i włosy nabierają blasku, poprawia się wygląd cery. 
 
Po owulacji poziom estrogenów spada, a wraz z nim może obniżać się nastrój i ogólne samopoczucie. Wiele kobiet przed miesiączką odczuwa objawy napięcia przedmiesiączkowego - nerwowość, płaczliwość i zmienne nastroje. Czytaj więcej: napięcie przedmiesiączkowe - jak sobie radzić?
 
Warto zatem śledzić nastrój, aby wiedzieć, czy Twoje samopoczucie jest związane z określonymi fazami cyklu miesiączkowego. Jeśli nie widzisz takich zależności - Twój nastrój nie jest uzależniony od zmian w trakcie cyklu, a coraz częściej dopada Cię niewyjaśniony smutek, obniżony nastrój, a nawet stany depresyjne - warto szukać przyczyn takiego samopoczucia. Jedną z nich mogą być choroby tarczycy, które często są rozpoznawane u osób zgłaszających się do lekarza właśnie z problemami psychicznymi: depresją, nadpobudliwością, wahaniami nastrojów. 
 

Dlaczego warto zapisywać współżycie w aplikacji OvuFriend?

 
Czas współżycia warto zapisywać w szczególności, jeśli starasz się o dziecko. Jeśli odnotujesz współżycie w dniach okołoowulacyjnych - po wykryciu owulacji na Twoim koncie aktywuje się na Detektor Oznak Ciąży, który oszacuje m.in. czas Twojego współżycia pod kątem szans na zajście w ciążę w danym cyklu. Czytaj więcej: czym jest i jak działa Detektor Oznak Ciąży.
 
Czas współżycia może być również cenną informacją dla Ciebie i Twojego lekarza, czy optymalnie planujesz zbliżenia, aby zwiększyć szanse na zapłodnienie.
 
Czas współżycia w OvuFriend możesz zapisać klikając na dany dzień cyklu (na pierwszej lub drugiej zakładce w aplikacji OvuFriend). Wybierz opcję “Współżycie” (ikonka z serduszkiem). Do wyboru masz 5 opcji: rano, wieczorem, rano i wieczorem, inseminacja, pobranie jajeczka. 
 
Zapisz w przybliżeniu, kiedy współżyłaś: rano lub wieczorem. Jeśli kochałaś się dwa lub więcej razy w ciągu jednego dnia, wybierz opcje: rano i wieczorem. Jeśli chciałabyś odnotować inseminację lub pobranie jajeczka - tutaj również masz taką możliwość. Zaznacz wybraną opcję i wyjdź za pomocą strzałki - Twoje dane zostaną automatycznie zaktualizowane. 
 
Jeśli natomiast dodajesz obserwacje przez stronę www, wybierz odpowiedni dzień cyklu, a następnie w pierwszej zakładce “Obserwacje” przewiń na dół strony, gdzie znajduje się pole, w którym możesz zaznaczyć “Współżycie”. Kliknij “zapisz”, aby zatwierdzić wprowadzone obserwacje.
 
Fundusze Europejskie: Inteligentny Rozwój Narodowe Centrum Badań i Rozwoju Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego

Projekt OvuFriend: "Opracowanie nowych w skali światowej rozwiązań w obszarze uczenia maszynowego wspierających w planowaniu rodziny i pokonywaniu problemu niepłodności" współfinansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu Inteligentny Rozwój 2014-2020.